Musea

Beeld en Geluid

Beeld en Geluid is een van de grootste audiovisuele archieven van Europa; het unieke gebouw op het Media Park in Hilversum herbergt ruim 1 miljoen uur aan radio, televisie, film en muziek. Beeld en Geluid maakt zijn collectie toegankelijk voor uiteenlopende doelgroepen, waaronder mediaprofessionals, de creatieve sector, het onderwijs en het algemeen publiek.

De publieksbegeleiders van Beeld en Geluid zijn vanaf 3 april 2015 in een nieuw jasje gestoken. Fashionondernemer Dyanne Beekman ontwierp een compleet nieuwe look en een bijzondere stof voor de kleding. De custom-made stof is opgebouwd uit honderden minuscule afbeeldingen van beroemde gezichten en scènes uit de Nederlandse televisiegeschiedenis.

Dyanne Beekman zegt over haar ontwerp voor Beeld en Geluid: “In al mijn ontwerpen heb ik altijd de uitdaging om een corporate uitstraling te genereren waarbij de eigenwaarde van het individu tot uiting kan komen. Belangrijk is dat je met weinig elementen toch je eigen identiteit kan creëren, door middel van een kleine verandering. Ik ben trots dat ik de publieksbegeleiders van Beeld en Geluid, het instituut dat beschikt over een enorm beeld- en geluidarchief, een passende outfit heb kunnen geven waarmee ze al dat bijzondere audiovisuele materiaal nogmaals onder de aandacht kunnen brengen van de bezoeker. Een van onze USP’s is dat dit geen eenmalig ontwerp is voor Beeld en Geluid maar dat we de komende jaren, in relatie tot de activiteiten in het museum, de kleding up-to-date houden.”

Unique Selling Points

Corporate vs individu: Het design wordt gemaakt in combinatie met de brand values van het bedrijf, waarbij identiteit van het individu centraal staat. Het is belangrijk dat de kleding die de medewerkers dragen het bedrijf een gezicht geeft. Corporate Fashion als communicatiemiddel. Representatieve bedrijfskleding waarbij de identiteit van het bedrijf centraal staat. Kleding is hiervoor bij uitstek het promotiemiddel omdat het zorgt voor een goede branding en herkenbaarheid bij het publiek.

Focus op fitting: Naast het uitstralen van de corporate identity is voor het individu de pasvorm en de functionaliteit erg belangrijk. De kleding moet lekker zitten waardoor men zich makkelijk kan bewegen en zich prettig voelt. Doordat wij in onze eigen collecties kleding ontwerpen voor zowel de reguliere als de grotere pasvormen, kennen wij de gradings van maat 34 t/m 58 of anders gezegd XS t/m XXXXXL. De kunst zit hem erin dat voor iedere maat de gelijke uitstraling wordt behouden.

‘User generated’ content: Dit is altijd in samenspraak met medewerkers. Op deze manier wordt er draagvlak gecreëerd, wat motiverend voor de medewerkers werkt. Middelen hiervoor zijn gesprekken met de medewerkers, draagproeven en gebruik van collega’s in de fotoshoot van de stijlgids. Ook moet de kleding voldoen aan eisen die het specifieke beroep en de daaraan verbonden werkzaamheden vragen. De trends en innovaties op het gebied van actuele producten en diensten van de desbetreffende beroepsgroep worden dan ook direct meegenomen in de ontwikkeling van de kleding.

Kleine verandering, groot effect: De kleding wordt ontworpen vanuit het idee dat het met een kleine aanpassing kan worden veranderd waardoor de kleding vernieuwend blijft zonder dat de kosten hiervan op termijn hoeven te stijgen.

Wasbaarheid: In het ontwerp wordt altijd rekening gehouden met de wasbaarheid van het product. Het wassen van de kleding uitbesteden is een kostbare activiteit, daarom is de kwaliteit van de stoffen zo gekozen de medewerkers het zelf thuis kunnen wassen.

Duurzaamheid in ontwerp: Naast de duurzaamheid van de kwaliteit van het product, wordt de kleding zo ontworpen dat het lang mee kan gaan in het huidige modebeeld. Bij het ontwerpen van de kleding worden de trends uit het reguliere modebeeld door vertaald naar de ‘corporate casual’ kleding. Toch is de kleding niet trendgevoelig, waardoor de ontwerpen vele jaren meekunnen. Niet alleen de kleuren en het gebruik van stoffen wordt op het modebeeld afgestemd maar ook in de pasvorm van de kleding is dit te zien.