Restaurants

McDonald’s – Fastfood restaurants

McDonald’s is al 40 jaar geworteld in de Nederlandse samenleving. Het streven naar kwaliteit in alle facetten van de bedrijfsvoering staat centraal. Dit heeft McDonald’s vertaald in de visie Good Food Fast. McDonald’s wil iedere gast op elk gewenst moment de beste kwaliteit en een gevarieerde keuze bieden.

McDonald’s Nederland is onderdeel van de McDonald’s Corporation, wereldwijd de grootste restaurantketen met meer dan 34.000 restaurants in 119 landen. Meer dan 70% van de McDonald’s restaurants wereldwijd is eigendom van lokale zelfstandige ondernemers (Franchisenemers).

Speciaal voor de medewerkers van McDonald’s in Nederland heeft de Beekman Group een exclusieve kledinglijn ontworpen. Geheel in lijn met de filosofie van Dyanne Beekman kan de McDonald’s medewerker zijn eigen stijl invullen binnen de algemene crewkleding ‘look’. Daarom staat ‘eigenheid binnen teamspirit’ centraal in de nieuwe kledingstijl. McDonald’s vindt het belangrijk dat de kleding lekker zit en dat medewerkers de kleding met trots kunnen dragen. In de kledinglijn kan de medewerker door middel van kleine veranderingen zichzelf straks zo ‘stylen’ dat de kleding aansluit bij zijn of haar persoonlijkheid.

Dyanne Beekman: “Wij zien bedrijfskleding als iets waarmee de medewerker trots kan uitstralen en zijn persoonlijkheid kan versterken, zonder de functies van bedrijfskleding uit het oog te verliezen, zoals het uitstralen van eenheid en verbondenheid binnen een bedrijf. Door variaties in de kleding, een comfortabele pasvorm en een ontwerp dat zoveel mogelijk ‘tailormade’ is te bieden, geven we iedere medewerker van McDonald’s de mogelijkheid om uniek te zijn binnen het team en zijn of haar persoonlijke identiteit te versterken.”

Unique Selling Points

Corporate vs individu: Het design wordt gemaakt in combinatie met de brand values van het bedrijf, waarbij identiteit van het individu centraal staat. Het is belangrijk dat de kleding die de medewerkers dragen het bedrijf een gezicht geeft. Corporate Fashion als communicatiemiddel. Representatieve bedrijfskleding waarbij de identiteit van het bedrijf centraal staat. Kleding is hiervoor bij uitstek het promotiemiddel omdat het zorgt voor een goede branding en herkenbaarheid bij het publiek.

Focus op fitting: Naast het uitstralen van de corporate identity is voor het individu de pasvorm en de functionaliteit erg belangrijk. De kleding moet lekker zitten waardoor men zich makkelijk kan bewegen en zich prettig voelt. Doordat wij in onze eigen collecties kleding ontwerpen voor zowel de reguliere als de grotere pasvormen, kennen wij de gradings van maat 34 t/m 58 of anders gezegd XS t/m XXXXXL. De kunst zit hem erin dat voor iedere maat de gelijke uitstraling wordt behouden.

‘User generated’ content: Dit is altijd in samenspraak met medewerkers. Op deze manier wordt er draagvlak gecreëerd, wat motiverend voor de medewerkers werkt. Middelen hiervoor zijn gesprekken met de medewerkers, draagproeven en gebruik van collega’s in de fotoshoot van de stijlgids. Ook moet de kleding voldoen aan eisen die het specifieke beroep en de daaraan verbonden werkzaamheden vragen. De trends en innovaties op het gebied van actuele producten en diensten van de desbetreffende beroepsgroep worden dan ook direct meegenomen in de ontwikkeling van de kleding.

Kleine verandering, groot effect: De kleding wordt ontworpen vanuit het idee dat het met een kleine aanpassing kan worden veranderd, waardoor de kleding vernieuwend blijft zonder dat de kosten hiervan op termijn hoeven te stijgen.

Wasbaarheid: In het ontwerp wordt altijd rekening gehouden met de wasbaarheid van het product. Het wassen van de kleding uitbesteden is een kostbare activiteit, daarom is de kwaliteit van de stoffen zo gekozen dat de medewerkers het zelf thuis kunnen wassen.

Duurzaamheid in ontwerp: Naast de duurzaamheid van de kwaliteit van het product, wordt de kleding zo ontworpen dat het lang mee kan gaan in het huidige modebeeld. Bij het ontwerpen van de kleding worden de trends uit het reguliere modebeeld vertaald naar de ‘corporate casual’ kleding. Toch is de kleding niet trendgevoelig, waardoor de ontwerpen vele jaren meekunnen. Niet alleen de kleuren en het gebruik van stoffen wordt op het modebeeld afgestemd, maar ook de pasvorm van de kleding.