In de media

Dyanne Beekman gaat weer make-overs doen

Na jaren afwezigheid keert Dyanne Beekman (48) terug op tv. De vrouw achter talloze metamorfoseshows steekt voor Koffietijd de make-over in een nieuw jasje. ,,Ik ben geen Truus de Mier meer die met kleertjes speelt. Ik zorg nu dat jouw spiegelbeeld klopt met de persoon die je daadwerkelijk bent.”

Marlies van Leeuwen 20-04-21, 09:00

Dyanne Beekman merkt het aan zichzelf. Zelfs bij haar sluipt het er soms in, ook al weet ze haar grenzen vaak zo goed te bewaren. Als ze wat minder tijd neemt voor hardlopen of mediteren, dan hoort ze zichzelf na een poosje een beetje snauwen, omdat ook zij zich dan stoort aan kleine dingen. ,,Zo wil ik helemaal niet zijn! Je staat erbij, je kijkt ernaar en het gebeurt, je laat jezelf erin meetrekken. Ik wil de liefste moeder zijn en de leukste vrouw, maar daarvoor moet ik mezelf wel op nummer 1 zetten. In het veiligheidspraatje in vliegtuigen zeggen ze niet voor niets: zet eerst zelf je zuurstofmasker op, help daarna pas anderen.”

Nog zo’n wijsheid: ,,Zeikwijven worden niet geboren, ze worden gecreëerd.”

Met die kennis zei ze schoorvoetend ‘ja’ toen Koffietijd haar vroeg om de metamorfose nieuw leven in te blazen. ,,Ik twijfelde: ik ben 48 jaar, zitten mensen nog wel op mij te wachten? En bén ik dit nog wel, wíl ik dit nog wel?” Want na jarenlang als stylist programma’s maken als Looking Good, Passion for Fashion en Look of Love zei ze een jaar of elf geleden tv vaarwel en richtte zich volledig op het maken van bedrijfskleding. Met succes: ze staat aan het hoofd van de Beekman Group, een internationaal bedrijf dat in 21 landen kleding levert aan ruim 100.000 medewerkers in de horeca (McDonald’s), musea (Spoorwegmuseum), zorg, hotels en vakantieparken.

Zij en haar ‘internationale stylistes’ maken DNA-analyses van de bedrijven, zoeken uit wat ze willen uitstralen en transformeert dat tot een coherent en comfortabel beeld. ,,Want eerlijk, de meeste bedrijfskleding is vormeloos en komt in de kleuren van een logo, maar van een fuchsia of felgroene polo knapt niemand op”, zegt Beekman.

Biechtmoeder
Zo gaat ze nu ook te werk voor de vrouwen die zich aanmeldden bij Koffietijd voor een make-over nieuwe stijl. Na een oproepje waren er in no time 700 gegadigden – mensen zitten zéker nog op Beekman te wachten. ,,Ik ben niet meer een Truus de Mier die met kleertjes speelt als toen in de programma’s met Mari (van de Ven, visagist, red.). Het gaat verder dan ‘welk figuurtype ben je, wat is hip?’ Ik pel nu de persoon af. Ik ben geen psycholoog, maar wel een soort biechtmoeder, aan wie je jouw verhaal kunt doen. Wie ben je nu echt? Ik zorg ervoor dat die binnenkant klopt met de buitenkant.”

In de talloze aanmeldingen zag ze vrouwen die zichzelf wegcijferen. ,,Eerst de kinderen, dan de man en dan hobbel jij er nog ergens achteraan.” Wat ze tegenkwam? Een vrouw die na 25 jaar van de een op de andere dag werd bedankt door haar man. Een vrouw die op een foto van acht jaar geleden straalde, maar die je nu, twee kinderen later, ‘zo voorbij zou lopen’. Een vrouw die zichzelf nog altijd zag als ‘dat meisje uit het dorp’, maar nu een stadse vrouw wilde worden. Vrouwen die nauwelijks foto’s van zichzelf hebben, en ook niet op de vakantiekiekjes met hun gezin staan. Vrouwen die voor de spiegel staan en meteen opsommen wat ze lelijk vinden als antwoord op de vraag wat ze het mooist aan zichzelf vinden.

Wasstraat
,,Onze internationale stylistes gaan het hele huis door, de badkamer, kledingkasten, we willen alles zien, horen en proeven. Ik maak een moodboard, we halen ze door de wasstraat. De spiegels niet afgedekt, zoals vroeger. Ze zien zichzelf transformeren. Dan zie je die blik opbloeien. Weet je dat we ons oordeel voor 82 procent baseren op hoe iemand eruit ziet? Ik zorg dat het spiegelbeeld weer klopt met de persoon die je bent.” De coronaregels maken het er niet makkelijker op, want Beekmans ingrijpen zorgt voor emotionele situaties. ,,En al zijn we getest, dan mag ik iemand toch niet even vastpakken.”

Vandaag is de eerste van in totaal vijf make-overs in Koffietijd te zien. ,,Verschrikkelijk weinig, maar we willen het exclusief houden. We draaien het alsof het een volledige aflevering is, dus het is heel intensief.” Misschien dat er in het najaar meer metamorfoses komen, maar het is de vraag of en hoe dat in de agenda van de fashion ondernemer past. Als de coronamaatregelen worden opgeheven, vliegen zij en haar team weer kris kras de wereld rond. ,,Maar ik denk dat de boodschap belangrijk is, niet alleen voor degene die door de wasstraat gaat, maar voor alle kijkers: neem tijd voor jezelf. Denk even niet aan dat cadeautje dat je nog voor een kinderfeestje moet kopen. Het is een wake up-call voor jezelf.”