Winkelmand
Producten 0
Gelukt! Het product zit in je winkelmand.
Menu

What's on your mind

Shop

Categorieën

Zoeken
Inloggen of registreren

Als je een account aanmaakt, ga je akkoord met onze voorwaarden. Lees in onze privacyverklaring hoe we met je gegevens omgaan.

Inloggen
Registreren

Als je een account aanmaakt, ga je akkoord met onze voorwaarden. Lees in onze privacyverklaring hoe we met je gegevens omgaan.

Wachtwoord vergeten?

Ben je je wachtwoord vergeten? Voer je e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Nieuw wachwoord

Er is een e-mail verstuurd met instructies voor het instellen van een nieuw wachtwoord.

Brand love

De liefde voor het vakmanschap van Balenciaga

Wanneer werd ik verliefd op dit designmerk? Eigenlijk heb ik geen idee…

2 juni 2025

Ondanks dat de Spaanse modeontwerper Cristóbal Balenciaga (1895-1972) in mijn geboortejaar overleed, blijkt er toch een enorme aantrekkingskracht tussen ons. Balenciaga was echt de toonzetter van de mode-industrie. Christian Dior zei eens: “Als haute couture een orkest is, dan is Balenciaga de dirigent en de rest van ons slechts de musici die de aanwijzingen van de meester volgen.” Balenciaga’s sculpturale en complexe designs kwamen trouwens het beste tot uiting in zijn favoriete kleur: zwart. Mmm, ligt daar dan de verbinding? 

Of was het zijn oog voor detail én het ondernemerschap? In 1919 richten hij namelijk zijn eigen modehuis op in San Sebastián. De bewondering voor zijn werk was meteen enorm en al snel volgde de opening van nieuwe winkels in Madrid en Barcelona.

Balenciaga staat bekend om het creëren van avant-gardistische, geavanceerde structurele stukken, die de grenzen van de mode verleggen en de toekomst van confectiemode voor dames voorspellen. Laat ik het zo zeggen: hij was een voortreffelijke vakman die zeer innovatief was. 

Overigens werd na zijn dood het modehuis overgenomen door zijn neven. Waarna het in 1978 weer werd overgenomen door Hoechst om in 1986 opgekocht te worden door de Groupe Jacques Bogart. Ik vraag me af: wie zal dat bij mij gaan doen?!

Wat ik bijzonder aan Balenciaga vind is dat het merk nog steeds bestaat en hóe!  Natuurlijk heeft het ook hobbels op de weg gehad, dat mag ook wel als je al zolang mee gaat. Recent is Pierpaolo Piccioli als creative director aangesteld en dat is geen kleine naam. Piccioli is echt een grootheid in de haute couture, iemand die weet wat ‘ie doet en met veel passie werkt. Perfect dus om zo’n iconisch label een frisse boost te geven. Het wordt een mooie mix van het oude vertrouwde en iets nieuws: interessant.

Ikzelf ben vooral fan van de Balenciaga-sneakers. En daarvan is mijn favoriet: degene die samen is ontwikkeld met Adidas. Deze zwart-witte sneaker is echt mijn must have. Waarom? Hij zit niet alleen lekker maar is ook het ultieme stoere fashion statement.

Waarom de Balenciaga sneakers zo kostbaar zijn? Het zijn unieke, uitgesproken ontwerpen en dat maakt ze exclusief. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Triple S-sneaker zie je enorm veel details. Dat maakt dat er heel veel man-uren inzitten om zo’n sneaker te maken. Dit oog voor detail en het steeds eerder zijn met innovaties dan wie dan ook, maken dat Balenciaga’s sneakers uniek en daarom prijzig zijn. Ik denk dat ik het vakmanschap van Balenciaga onbewust zeer waardeer…

Trouwens: als je geluk hebt, vind je deze sneakers bijna nieuw op Vinted of Marktplaats. Maar let op: ga nooit voor nep. Ik vind dat respectloos naar het merk. Bovendien behoudt een originele Balenciaga altijd zijn waarde.