Winkelmand
Producten 0
Gelukt! Het product zit in je winkelmand.
Menu

What's on your mind

Shop

Shops

Fashion shop

Categorieën

Zoeken
Inloggen of registreren

Als je een account aanmaakt, ga je akkoord met onze voorwaarden. Lees in onze privacyverklaring hoe we met je gegevens omgaan.

Inloggen
Registreren

Als je een account aanmaakt, ga je akkoord met onze voorwaarden. Lees in onze privacyverklaring hoe we met je gegevens omgaan.

Wachtwoord vergeten?

Ben je je wachtwoord vergeten? Voer je e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Nieuw wachwoord

Er is een e-mail verstuurd met instructies voor het instellen van een nieuw wachtwoord.

Brand love

Diptyque: meer dan verliefdheid, het is houden van

Ik hou van dit merk! Ik denk zelfs meer dan van welk merk dan ook. Dit merk zit echt in m’n zijn… Ik denk door de authenticiteit, de klassieke maar toch innovatieve uitstraling. Maar vooral de geur! Ik ben er echt verliefd op, nee ik hou ervan.

27 juni 2025

De eerste keer dat ik ermee in aanraking kwam, was door een bijzondere liefde. Een man die van kwaliteit houdt en dat al van veraf herkent. Ik moet eerlijk opbiechten dat ik, nu ik weer single ben, zelfs op zoek ben geweest naar de oprichter van Diptyque. Echter, ik kwam van een koude kermis thuis. Meneer… is al 85.

De oprichters van Diptyque zijn Yves Coueslant, Christiane Gautrot en Desmond Knox-Leet. Ze openden in 1961 hun eerste winkel in Parijs, aan de Boulevard Saint-Germain 34, waar ze eerst stoffen en decoratieve artikelen verkochten. Pas in 1963 introduceerden ze hun eerste geurkaarsen.

- Yves Coueslant: een theaterdecorontwerper.

- Christiane Gautrot: een interieurontwerpster.

- Desmond Knox-Leet: een schilder.

De naam “Diptyque” verwijst naar een diptiek, een kunstwerk dat uit twee panelen bestaat. Dit was een verwijzing naar de twee ramen aan weerszijden van de voordeur van hun eerste winkel. De winkel verkocht aanvankelijk diverse stoffen en decoratieve artikelen, maar werd pas echt bekend door de introductie van de geurkaarsen.

In 1968 kwam het merk met zijn eerste eau de toilette, genaamd L’Eau. In de loop der jaren werden er meer parfums en geurkaarsen ontwikkeld in samenwerking met parfumeurs zoals Olivia Giacobetti, Olivier Pescheux en Fabrice Pellegrin.

Maar de verleidelijke verpakking maakt het geheel compleet. Om deze collectie tot leven te brengen, deed Diptyque een beroep op de Amerikaanse bloemist en kunstenaar Maurice Harris om vier unieke ontwerpen te maken voor elk van de gelimiteerde kaarsen die bij de collectie horen.

De kenmerkende zwart-witte etiketten die op de kaarsen waren aangebracht, werden ontworpen en met de hand getekend door Knox-Leet. Na Knox-Leets plotselinge dood in 1993, na een operatie aan een blindedarmontsteking, nam Coueslant het ontwerp van de etiketten over en werd Mohamed Lataoui, een andere vriend, directeur.

In 2005 werd Diptyque overgenomen door de in Londen gevestigde private-equityfirma Manzanita Capital. Wat maakt dat we er allemaal mee in aanraking kunnen komen.

In 2025 exploiteerde Diptyque wereldwijd 124 boetieks, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 70 in 2018. Het merk breidt zijn aanwezigheid uit naar belangrijke markten, waaronder de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Diptyque opende in 2022 zijn eerste Canadese winkel in Toronto, gevolgd door vestigingen in Vancouver en Montreal in 2024. Op zich hoeft dat van mij niet, want inmiddels is het zelfs op het vliegveld van Parijs te koop. Maar tja… iets wat goed is, moet je kunnen delen.

Mijn favoriete geur, Feu de Bois, is een beetje een winterse geur: brandend haardvuur, met accenten van Lapsang-thee. Het geeft mij dan ook echt het thuisgevoel. En ik brand het in de winter én zomer. Enne… ik heb onze drie poesjes ernaar vernoemd. Dus roep ik geregeld: “Feu!”, “De!” — helaas is “Bois” er niet meer.

Daarnaast vind ik alles van 34 Boulevard Saint Germain heerlijk. 34 bevat de geur van de eerste boetiek op 34 Boulevard Saint Germain. Het resultaat is een geur met een innovatieve en complexe signatuur. De roomspray, geurkaars, auto-diffuser, eau de toilette, ik vind het heerlijk. Sinds ik dit weer gebruik… (CHANEL zat er even tussendoor) voel ik me weer vrouw. Terwijl de geur voor man en vrouw is.

Op het wensenlijstje van mijn zoon staat al heel lang Tam Dao Eau de Parfum, het is een meer sensuele variant op het origineel, de eau de toilette. De top wordt gevormd door citrus en pittige noten van een zoete limoen, koriander en gemberakkoord, gevolgd door een hart van hout- en ambernoten. De geur sluit af met sandelhout.

Zijn geboortekaartje was gebaseerd op het sample van een geur. Tja, ik denk dat ik hem heb beïnvloed.

Mocht je denken: ik wil dit merk toch eens van dichtbij voelen, zien en ruiken (mocht je het nog niet kennen) in de Negen Straatjes in Amsterdam is er een Diptyque-store, echt de moeite waard. Laat je vooral begeleiden in een geurreis, de dames doen dat met liefde. In Parijs is er zelfs een winkel zo ingericht dat het een appartement lijkt: La Maison Diptyque. Ingericht met alle vertrekken van een droomhuis, bedoeld om te laten ervaren hoe het is om te wonen en leven met Diptyque’s kaarsen, parfums, verzorgingsproducten én home-accessoires.

Van dat laatste wil ik je laten weten dat, als je dat eenmaal gewend bent, je niet meer anders wilt. De Odor Removing Scented Candle verrijkt mijn atelier zo nu en dan.

Maar oké — het zijn geen goedkope kaarsen. Echter, de kaarsen zijn gemaakt van de hoogste kwaliteit was en paraffine, en de geur wordt er zo in gemengd dat de geur helemaal verdeeld is door de kaars, zodat elk stukje even sterk ruikt. En… elke lont wordt met de hand in de kaars gezet.

Ik kan er nog zoveel meer over vertellen — wellicht moet ik je er maar eens mee naartoe nemen… Of neem een kijkje op de website van Diptyque.